Wat als je last hebt van een rotte management cultuur? Wees geen kikker en wordt wakker
Ben ik nou gek of hoe zit het?
Is dat een gedachte die weleens bij je opkomt na een werkdag waarbij je manager je een opdracht gaf waarvan je dacht: “Hoezo?” Omdat je iets moest doen dat in jouw ogen niets met het belang van de klant te maken had maar vooral met het belang van de manager boven je, of die daarboven, of die daarboven, of die daarboven, of die daarboven? Of met het belang van de aandeelhouders?
Dan heb je kans dat je als een kikker in een pan langzaam begint te koken in steeds warmer wordend water*
Herken je dit?
Het heeft alles te maken met de management structuur en cultuur van een bedrijf. En wil niet perse zeggen dat die managers slecht zijn. Het is de structuur en cultuur van het bedrijf die ze min of meer dwingt of stuurt om gekke dingen te doen.
Een voorbeeldje
Ik heb jaren geleden nieuwe teamleiders gecoacht om ze te helpen bij het leiden van een team. Bij het aansturen van een groep mensen. Want dat is best wel een uitdaging als je dat voor het eerst doet.
Het was een groot, log en bureaucratisch bedrijf, met een waterhoofd aan management. Zeker 7 lagen en verspreid over verschillende landen. Een nachtmerrie als het op communicatie aankwam.
Met de jaarlijkse climate-survey werd duidelijk dat de mensen op de werkvloer slechte scores uitdeelden over de communicatie van het hogere management. Dus de teamleider kreeg de opdracht om samen met zijn team verbeteringen voor te stellen om de scores van de survey omhoog te krijgen.
Let op: Het ging hier over de scores van de climate-survey die laag waren omdat het hogere management slecht communiceerde. In het kader van bottum-up empowerment kreeg de werkvloer de opdracht om dit op te lossen.
Na 3 meetings bracht de teamleider het onderwerp ter sprake in onze coachgesprekken. Hij werd er gek van. In iedere meeting klaagden de mensen over de slechte communicatie van het hogere management en ze kwamen niet tot constructieve acties. Hij wilde weten hoe hij dit wel voor elkaar kon krijgen.
Een goede coach hoort dit niet te doen maar ik gaf hem advies ‘Geef ze 50 euro aan het eind van het jaar om een beter cijfer in te vullen’. Hij keek mij aan of ik gek was en toen viel het muntje. Hij gaf de opdracht terug aan zijn manager en hief de werkgroep op. Geen goede zet voor zijn bonus en carrière maar wel beter voor zijn hart.
Wat was hier aan de hand?
Was de manager van de teamleider gek? Had die niet in de gaten dat dit een onmogelijke opdracht was? Of werd hij min of meer gedwongen omdat hijzelf en zijn manager, en die daarboven, en die daarboven, en die daarboven, en die daarboven, een bonus ontvingen op basis van o.a. de scores van de climate-survey?
In het bedrijf werd jaarlijks een balance score card opgesteld met doelstellingen voor het hele bedrijf. Eén van deze doelstellingen was dat de climate survey te laag scoorde en dat moest omhoog. De salarisverhogingen en bonussen aan het einde van het jaar werden voor alle managers gelinkt aan de balance score card. Dus: hoge scores op de climate-survey = groene vinkjes op de balance score card = kans op een goede bonus.
Wat heeft dat met die kikker te maken?
Een cultuur ontstaat o.a. door het gedrag van de hoogste managers, de structuur van de afdelingen, processen, regeltjes en informele afspraken die binnen een bedrijf bestaan.
Wanneer je in zo’n bedrijf begint te werken dan ben je net als die kikker. Het water is voor jou nog koud, je bent nog niet bekend met de cultuur enzo. Nadat je er een tijd werkt ga je erin op of het bevalt je niet en je gaat weer verder. Als dat kan.
Wanneer je in een bedrijf werkt waar veranderingen worden doorgevoerd door fusies of geweldige inzichten over het aansturen van bedrijven dan ben je ook net als die kikker. Het water is voor jou nog koud, de cultuur verandert in eerste instantie niet. Na een tijdje beginnen mensen zich anders te gedragen omdat bv. de bonussen afhankelijk worden van scores op de balance score card. De focus richting de klant verschuift naar de manager boven hen, of die daarboven, of die daarboven, of die daarboven, of die daarboven. Het water wordt langzaam warmer. Er kunnen twee dingen gebeuren: je begint langzaam te koken of het bevalt je niet en je gaat verder. Als dat kan.
Wat moet je met dit verhaal?
Wees geen kikker, let op je omgeving, let op veranderingen in de cultuur. Denk niet ‘het hoort zo dus ik moet het maar accepteren’. Het hoeft echt niet zo te zijn. Er zijn steeds meer bedrijven die zich bewust zijn van het belang van een platte organisatie, van korte lijnen, van inspraak, van gelijkwaardigheid tussen mensen.
De kans dat je zelf de cultuur in een bedrijf kan veranderen is vaak klein. Des te groter het bedrijf des te meer management lagen en des te stugger de cultuur. Bevalt het je niet? Dan heb je drie opties:
- Je zorgt dat je hogerop komt zodat je genoeg macht hebt om veranderingen door te voeren.
- Je accepteert de situatie. Je baan is goed genoeg en die cultuur kan je wel verdragen.
- Je wil niet langer bij het bedrijf werken en gaat verder. Als het kan.
In ieder geval, zorg ervoor dat je niet gekookt wordt
Wees geen kikker. Of een blije kikker.
* Kikker-metafoor waarvan niet zeker is of het waar is: je stopt een kikker in een pan met koud water en laat het water langzaam warmer worden. De kikker heeft niet in de gaten en begint langzaam te koken. Hij blijft rustig zitten omdat hij het gewend is en de verandering niet opmerkt. Best wel een lugubere metafoor trouwens.🙄
PS: Sorry voor de Engelse termen, het is er ingestampt in de periode dat ik zelf een kikker was.
-----------------------------------------
Mijn naam is Nel Kes, mijn passie is psychologie en mijn missie is het verspreiden van werkgeluk. Ik ben eigenaar van VitaeBona® > het goede leven. VitaeBona® biedt tools & trainingen waarmee je jezelf ontwikkelt. Zodat je werkellende transformeert naar werkgeluk.
-----------------------------------------
Ontdek je passie en stop met werkellende (verveling, slechte werk-privé balans, etc.)
In het werkgeluk traject ontwerp je je droombaan en ontdek je welke baan het-beste-bij-je-past. Meer informatie >>
Wil je een van de bouwstenen van jouw droombaan uitproberen?
Start met de WerkGelukAnkers puzzel en ontdek welke werkwaarden voor jou zijn. Klik hier >>
Wat andere werkgelukzoekers zeggen:
Die hun doombaan hebben ontworpen en daardoor hebben ontdekt welke baan perfect bij hun past. Klik hier >>
Heb je specifieke vragen en wil je meer weten?
Bel: 06-21321795 of plan een afspraak voor een vrijblijvend INFO gesprek in mijn agenda >>
Download de gratis werkgeluk gids
En ontdek wat de ingrediënten van werkgeluk zijn. Klik hier >>
Gratis toegang tot de werkgeluk omgeving met informatie over het werkgeluk traject
Maak gratis en vrijblijvend een account aan. Klik hier >>